top of page
  • Writer's picturePOC-lukupiiri: Aracelis Correa & Téri Zambrano

Läpileikkaus, Maryam Abuzaid-Ryu




Olemme keväällä järjestäneet yhdessä Tekstin talon ja Sumud ryn kanssa Palestiinalaiskirjallisuuden lukupiiriä, jonka toiseen tapaamiseen luettiin palestiinalais-korealaisen Maryam Abuzaid-Ryun sarjakuvakokoelma Läpileikkaus. Läpileikkaus sisältää vuosina 2019-2023 toteutettuja lyhyitä sarjakuvia, jotka on valittu ja koottu yhdeksi kokonaisuudeksi.


Kokoelma sisältää kymmenen erilaista sarjakuvaa, joiden yhteyteen on lisätty sarjakuvataiteilijan itsensä kirjoittama lyhyt teksti avaamaan sarjakuvan lähtökohtia. Teksteissä Maryam, tai “Mellu”, pohjustaa ruuduissa tapahtuvaa tarinaa, kuvaa sen toteuttamiseen liittyneitä ajatuksia ja paljastaa mitä varten sarjakuva on alkujaan toteutettu. Osalla sarjakuvista on osallistuttu kilpailuun ja osan taas on tilannut tietty taho omine kriteereineen.



“Jos tämä on minulle näin raskasta, kuinka raskasta tämä on sinulle? Olen kuitenkin turvassa kotisohvalla, kuten on perheenikin. Mitähän auttamiskeinoja minulla on?”



Sarjakuvien avulla käsitellään paljon vaikeitakin asioita, kuten kansanmurhaa, identiteettiä, ennakkoluuloja, kuuluvuuden tunnetta ja ilmastonmuutoksen aiheuttamaa burn outia. Vaikka teemat ovat raskaita, on sarjakuvissa silti tietynlaista keveyttä ja kauneutta, joka teki lukukokemuksesta sujuvan, raskaan tahmeuden sijaan.



“Mutta ne tarinat ovat jääneet mieleemme. Kaikista tarinoista, joita kuulemme tulee osa meitä. Vai mitä itse tuumaat?” 



Tekstin talossa pidetyssä lukupiirissä olimme kaikki samaa mieltä siitä, että sarjakuvien yhteyteen lisätyt tekstit auttoivat saamaan lyhyistä sarjakuvista enemmän irti. Oli kiinnostavaa lukea prosesseista teosten takana ja etenkin sarjakuvien lukemiseen tottumattomalle ne antoivat vähän lukuohjetta.


Vaikka tekstit on sijoitettu kunkin sarjakuvan alkuun, Aracelis päätti ensimmäisten sarjakuvien jälkeen lukea ensin pelkät sarjakuvat ja palata vasta sitten selitysten äärelle. Näin ruuduista pystyi ensin muodostamaan omat kuvitelmat, käsitykset ja ajatukset ja toisaalta uudella lukukerralla avaavan tekstin lukemisen jälkeen, sarjakuvat avautuivat eri tavalla kuin ensimmäisellä lukukerralla.



“Kun bongasin Kuti-lehden julkaisseen vuonna 2022 etsivänsä teoksia teemalla ‘sota ja rauha’, purin ajatuksiani sarjakuvan muotoon. Halusin korostaa punaista väriä, koska palestiinalaisessa kirjonnassa se symboloi resistenssiä: huolimatta kaikista vastoinkäymisistä me elämme ja hengitämme ja jatkamme oikeudenmukaisuudesta puhumista.” 



Teos on nopealukuinen. Sarjakuvat voi lukea kaikki vaikka yhdeltä istumalta. Toisaalta pohdimme, että niiden voisi olla kiva antaa muhitella niin, että lukee vain yhden kerralla ja palaa myöhemmin seuraavan äärelle. Lukemisen pilkkominen onnistuu muutenkin helposti, koska eri teokset eivät suoraan liity toisiinsa, vaikka niistä yhteisiä teemoja löytyykin.



“Sarjakuvan julkaisun jälkeen rakas ystäväni tuli luokseni sanoin: ‘Nyt ymmärrän, miksi hermostuit kun sanoin, että oli rohkeaa kun et enää käytä huivia. Olen pahoillani. En osannut ajatella sitä näin.’”



Kokoelmasta löytyy erilaisia kuvitustyylejä, joissa on kuitenkin lähemmän tarkastelun jälkeen huomattavissa myös yhtenäisyyksiä. Osa sarjakuvista on mustavalkoisia tai muuten vain muutamaa väriä käyttäen luotuja ja osa taas pursuaa värejä.


Meidän molempien lemppari sarjakuva kokoelmassa oli Persikkapuu, teoksen pisin tarina, jossa pääsi ihanasti syventymään tarinankerronnan tärkeyteen.



 

Läpileikkaus, Maryam Abuzaid-Ryu, MaryuStudio Oy, 2023





bottom of page